Класний керівник
Виступи на педагогічних радах
Превентивне виховання
Усім добре відомий вислів про те, що краса врятує світ.
Видатний німецький поет Гейне писав, що єдина краса людини, відома йому ,- це
здоров’я. Проблема людини та її здоров’я – одвічна. Адже здоров’я – це багатопланове поняття,
яке включає в себе не лише відсутність хвороб, а й високий рівень
пристосування, благополуччя, комфортне психологічне самопочуття, добрі
соціальні відносини. Сьогодні проблема загрози здоров’ю розглядається світовою спільнотою як одна із загроз
планетарного масштабу – антропологічна катастрофа.
У рамках ЮНЕСКО
однією з найприорітетніших проблем світової науки в системі
психолого-педагогічних, правових, соціологічних досліджень є проблема
превентивного виховання.
Превентивне виховання передбачає реалізацію заходів, спрямованих
на попередження злочинів і злочинності, вдосконалення способу життя учнів без
порушень норм моралі: розвиток умов, що сприяють збереженню здоров’я та життя
дітей, виявлення негативних змін у поведінці учнів, вивчення причин і умов, що
передують скоєнню злочину, попередження їх подальшого розвитку; організацію
змістовного дозвілля, поліпшення роботи з підлітками девіантної поведінки,
надання їм допомоги в самовихованні.
Підлітковий вік – складний
відповідальний період становлення особистості, формування образу «Я». Образ «Я»
підліток створює у своїй свідомості і розглядає його найчастіше у двох площинах: це фізичне «Я» (уявлення про
свою зовнішність) і «Я» психічне (уявлення про риси характеру, про свої здібності).
З образом «Я» пов’язана самооцінка. Для підлітка важливо знати не тільки,
який він є, але й наскільки значущими є його індивідуальні особливості
Школа і сім’я не в змозі уберегти дитину від проблем соціалізації.
Значну роль відіграє сама дитина.
Але ми маємо формувати здоровий
спосіб життя, навички відповідальної поведінки, працювати над виробленням
імунітету до негативних впливів соціального оточення, позитивного ставлення до
життя.
Притча: Все у твоїх руках
Дуже давно в
стародавньому місті жив Майстер, оточений учнями. Найбільш здібний із них якось
задумався: “Чи є питання, на яке наш Майстер не зміг би дати відповіді?”
Він пішов на квітучий
луг, піймав найкрасивішого метелика й сховав його між долонями. Метелик
чіплявся лапками за його руки й учневі було лоскотно. Посміхаючись, він
підійшов до Майстра і запитав:
– Скажіть, який
метелик у мене в руках: живий чи мертвий?
Він міцно тримав
метелика в зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради
своєї істини.
Не дивлячись на руки
учня, Майстер відповів:
– Все у твоїх руках.
Дійсно,якщо б всі так вірили в
себе, та були переконані, що ВСЕ В ЇХ РУКАХ....то були б, мабуть, щасливіші!!!
І
тому свою презентацію по превентивному вихованню я назвала «Щастя в твоїх руках», в якій виділила такі напрями:
І. Щастя бути людиною
Ключовим пріоритетом
якого є розвиток особистісних ресурсів дитини
Пізнай себе і світ навколо стане зрозумілішим.
Г. Сковорода
Мета: становлення моральної особистості на основі формування
почуттів терпимості, толерантності, милосердя, честі, совісті, доброти.
ІІ. З любов’ю до
людей
Ключовий пріоритет цього напряму розвиток ідеалів добра та людяності
Стався
до людей так, як би ти хотів, щоб ставилися до тебе.
Народна
мудрість
Мета: духовне зростання
особистості учнів, гармонізація душі й зовнішньої поведінки., розвиток
духовно-моральних якостей дитини як фактор
у профілактиці негативних проявів поведінки, дезадаптації.
Основні поняття
Активна моральна життєва позиція. Взаємодопомога, співпереживання, повага
до особистості. Міжособистісна злагода. Вміння прощати і просити пробачення.
Культура самопізнання.
Форми і
тематика виховних справ
› Година спілкування: „Добро починається з тебе“
Орієнтовний зміст: де можна побачити
прояви добра; що ти зробив доброго в своєму житті; чому добро починається з
кожного; створення талісману-добрика.
› Дискусійна гойдалка „У чому щастя людини?“.
Орієнтовний
зміст: щастя – реальність чи міф; щастя – це коли…,
› Практикум „Спілкування між хлопчиками і дівчатками“
Орієнтовний зміст :учні об’єднуються у
дві групи. Вчитель заздалегідь готує ситуації, а діти, отримавши їх,
розв’язують і доводять, що спілкування не повинно ділитися за віком, статтю,
статусом. Як висновок: спілкування повинно бути ввічливим, добрим, чесним.
ІІІ. Життя за правилами
Ключовий пріоритет:
профілактика асоціальних проявів у поведінці, правова освіта
Людина повинна сама виробляти максими своєї поведінки.
Здійснюючи
моральне виховання, слід заохочувати
дітей
до пошуків відповідей на те, що добре, а що погано.
Й.Кант
Мета: формування
вихованості школяра, вираженої в його відповідальній позиції як здатній
закріпити творчу активність, моральні вчинки
і самодисципліну.
Основні поняття
Природа та причини негативних явищ у поведінці учнів. Девіантна поведінка.
Характеристика понять «аморальний вчинок», «проступок». Шкідливість і небезпека
окремих вчинків. Мимовільні дії та вчинки. Безумовні рефлекси. Імпульсивні дії
та вчинки. Сила мотиву та складність самоконтролю. Афективні дії та вчинки.
Пізнавальна година „Головний
Закон України“
Орієнтовний зміст: Конституція України – це основний закон
країни, які ми повинні знати, вміти користуватися законами, розуміти їх.
Зустрічі з працівниками
кримінальної поліції.
Орієнтовний зміст: запитання і відповіді.
ІV. Здоров’я –
найбільший скарб
Ключовий пріоритет:
стимулювання до здорового способу життя
Мета: формування
здорового способу життя та культури здоров’я, позитивної мотивації на здоровий спосіб
життя у підлітка, розглядати здоров’я як стан
повного фізичного, духовного та соціального благополуччя.
Основні поняття
Впровадження ідеї здорового способу життя в Україні. Фактори впливу на
процес формування фізичного здоров’я. Принципи
раціонального харчування. Раціональне меню. Режими загартовування: оздоровче,
спеціальне та протипоказання до
загартовування
V. Щастя бути разом
Ключовий пріоритет: превентивна педагогіка сім’ї
Ключовий пріоритет: превентивна педагогіка сім’ї
Дитина – дзеркало сім’ї: як у краплі води відбивається сонце,
так у дітях
відбивається моральна чистота матері і батька.
В.О.Сухомлинський
Щасливий той, хто щасливий у себе вдома.
Мета: усвідомлення
батьками істини: сім’я – основна ланка формування ціннісних орієнтирів дитини;
відновлення функціональної спроможності родини.
› Година спілкування „Для злагоди, для щастя, для привіту
гніздо родинне – вища сутність світу“.
Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: батьківська домівка; чим для тебе є батьківська хата;
розповіді гостей; як створити „родинне гніздо“.
› Батьківський лекторій: „Особливості виховання підлітків у
родині“.
Орієнтовний зміст: підліток – який він?, фізіологічні і психічні особливості молодшого
підлітка; поради щодо виховання молодшого підлітка і сім’ї.
Національно-патріотичне виховання
Ураховуючи суспільно-політичну ситуацію, що склалася в Україні, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції тощо.
Патріотизм – це глибокий емоційний стан людини, яка є справжнім громадянином, безмежно любить свою Батьківщину, готова служити їй, захищати її.
Про патріотизм з давніх часів писали мудреці, філософи. Конфуцій патріотизмом називав повагу до старших, любов до традицій, родини, батьків. Сократ – назвав патріотом особистість, яка бореться за справедливість.
Формування патріотичної свідомості ніколи не втрачало своєї актуальності в Україні. Бог розпорядився так, що українські терени займають геополітичне становище в Європі. Зелені ліси, повноводні ріки, заможні міста, золоті ниви під синім небом – завжди були об’єктом зазіхань чужинців. І тому потопом йшли вони на українські землі, дикі орди з чужого поля.
Захистити свій дім, родину, землю, сусідів – це генетичний стан українського суспільства.
Ще в 60-х роках 20 ст. це точно відчула поетеса Ліна Костенко:
Віки ідуть. А нам усе амінь.
Нема спокою між Дніпром і Бугом.
Вже стільки літ, вже стільки поколінь
Усе життя між шаблею і плугом.
Давні мудреці говорили: «Оглядаючись в минуле - зніми капелюха, заглядаючи в майбутнє - засукай рукава».
Сьогодні в умовах величезних змін у соціальному, економічному і політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання. Державна національна доктрина визначила, що метою національно-патріотичного виховання є виховання молодої людини – патріота України, готового самовіддано розбудовувати її як суверенну, демократичну, правову і соціальну державу, виявляти національну гідність, знати і цивілізовано відстоювати свої громадянські права та виконувати обов’язки, сприяти громадянському миру і злагоді в суспільстві, бути конкурентоспроможним, успішно само реалізуватися в соціумі як громадянин, професіонал, носій української національної культури.
До провідних завдань належать:
1) формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати на користь держави, готовність її захищати;
2) забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, жінки-матері, культури та історії свого народу;
3) формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою;
4) прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українців та представників інших націй, які живуть в Україні;
5) виховання духовної культури особистості, створення умов для вибору нею своєї світоглядної позиції;
6) утвердження принципів вселюдської моралі, правди, справедливості, патріотизму, доброти, працелюбності та моралі;
7) формування творчої особистості, виховання цивілізованого господаря;
8) виховання поваги до Конституції, законодавства України, державної символіки;
9) формування глибокого усвідомлення взаємозв’язку між ідеями свободи, правами людини та її громадянською відповідальністю.
У молодшому шкільному віці важливо формувати здатність дитини пізнавати себе як члена сім’ї, родини, дитячого угрупування; як учня, жителя міста чи села; виховувати у неї любов до рідного дому, школи, вулиці, своєї країни, її природи, рідного слова, побуту, традицій.
У підлітковому віці виховується духовно осмислений, рефлексивний патріотизм, який поєднує любов до свого народу, нації, Батьківщини з почуттям поваги до інших народів, своїх та чужих прав та свобод.
У старшому шкільному віці пріоритетними рисами ціннісного ставлення до Батьківщини є відповідальність і дієвість. Старшокласники не лише ідентифікують себе з українським народом, але й прагнуть жити в Україні, пов’язати з нею свою долю, служити Вітчизні на шляху її становлення як суверенної, незалежної, демократичної, правової, соціальної держави; поважати Конституцію України, виконувати норми законів; бережно ставитися до етно-етичної культури народу України; володіти рідною та державною мовою; визнавати пріоритети прав людини, поважати свободу, демократію, справедливість.
Серед методів і форм патріотичного виховання пріоритетна роль належить активним методам, що ґрунтуються на демократичному стилі взаємодії, спрямовані на самостійний пошук істини і сприяють формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості.
Основними формами національно- патріотичного виховання школярів є:
- інформаційно-масові: дискусії, диспути, конференції, інтелектуальні аукціони, ринги, вікторини, вечори, подорожі до джерел рідної культури, історії держави і права, буклетів.
- діяльнісно-практичні: екскурсії, свята, ярмарки ігри-драматизації(козацькі розваги), конкурси;
- інтегративні: шкільні клуби, фестивалі, гуртки;
- індивідуальні: доручення, творчі завдання, індивідуальна робота;
- наочні: шкільні музеї та музейні кімнати, галереї, виставки дитячої творчості, книжкові виставки, тематичні стенди, експозиції про подвиги героїв.
Моя робота 7 сходинок патріота, 7 , тому що слово має 7 букв і кожну літеру я асоціювала з тими чеснотами, які характеризують це слово
1 Повага до традицій, національних та державних символів
Вишиванка
Гімн України
2 Альтруїзм. Альтруїзм –це готовність безкорисно діяти на користь іншим, не рахуючись зі своїми інтересами
Участь у акціях «Діти, допоможіть дітям», Зберемо подарунок воїнам АТО», Ярмарки, під час яких зароблені кошти віддаються на допомогу …
3 Толерантність. Створення буклетів, написання творів на дану тему. Гажій Ангеліна отримала перше місце в цьому конкурсі
4 Рішучість. Сьогодення нашої країни неможливо уявити без героїв, які боронять нашу країну на Сході. Зустріч з учасниками бойових дій. Вшанування пам’яті загиблих. Меморіальна дошка в честь колишнього учня нашої школи Кутузакія Олександра, який героїчно загинув в 2015 році, є і в нашій школі
5. Ідея «Поезія зігріває серця»-творчість Ліни Костенко про Україну.
Прислів’я, вислови, які використовуємо як епіграфи до виховних годин по національно-патріотичному вихованню
6. Освіченість в історії країни. Це подорожі містами України, екскурсії, вікторини з історії держави, знайомство з творчістю митців, життя і творчість яких пов’язана з Україною (Бальзак. Міцкевич, Пушкін, тощо), зустріч з представниками грецької діаспори , розповідь про 24 українця, які …..
7. Турбота про майбутнє України. Учням 9-х класів попросила продовжити речення, думку «Якби я був президентом України, я б…
Патріотизм це любити свою країну такою, як вона є, коли ти не можеш уявити поза нею, проте ховаєш це і не хизуєшся ним. Це знання мови, історії
Національно-патріотичне виховання має здійснюватися кожним вчителем на
уроках та в позаурочний час.
Якщо буде світло в душі, буде краса в людині
Якщо є краса в людині, буде гармонія в домі
Якщо є гармонія в домі, буде порядок у нації,
Якщо є порядок у нації, буде мир у світі.
Коментарі
Дописати коментар